Rozšířené hledání} Informace o členství Kontaktní informace Seznam uživatelů Kalendář Spřátelené weby Honda-club.cz Přihlásit se k emailu
[1]
Linka Uživatelské skupiny Linka Galerie avatarů Linka Kdo je online Linka
Linka Jak se stát členem klubu Linka Stáhnout stanovy sdružení Linka Výhody pro členy klubu Linka
  Články
 
  Sací potrubí, část 1
  Sekce: Technika
  Zaslal:  28.2.2011 , 23:34
   
AUTOR: PreludeZ
Administrátor
Založen: 21.3.2007
Články: 16777215
Komentáře: 13

Hodnocení: 5.00/5.00 [9]

Technika Jak na to Klub Srazy a výlety Novinky a historie Partneři Můj příběh

   Článek  Strana 1 z 1
  
Sací potrubí, část 1


H-Fans
8.4.2003


Jelikož jde o poměrně rozsáhlou problematiku, kterou by nebylo možné popsat najednou, rozdělil jsem celý článek na části.


Úvod

Sací potrubí má za úkol dopravit do válců motoru potřebné množství vzduchu, který je třeba pro zapálení směsi. I když se tato součást motoru může zdát velmi jednoduchá a jasná, přesto se v ní odehrávají poměrně složité jevy, o kterých je vhodné alespoň něco málo vědět - navíc pokud bývá sací potrubí jedna z prvních a velmi populárních úprav s cílem navýšení výkonu motoru.

Provedením sacího potrubí můžeme výkon motoru zlepšit, ale i znatelně zhoršit. Kvalitu sání definujeme pomocí veličiny účinnost plnění (také volumetrická účinnost), která vyjadřuje poměr mezi opravdovým a ideálním nasátým množstvím vzduchu. Výkon motoru je úměrný účinnosti plnění, pro maximální výkon tedy potřebujeme do válců dostat co největší množství vzduchu. U atmosférických motorů bývá většinou v rozmezí 80-90%. Účinnost plnění může být i větší než 100%, a to u přeplňovaných motorů, případně u dobře navrženého sání atmosférického motoru (ovšem zde pouze v určitém pásmu otáček). Účinnost plnění ovlivňujeme několika způsoby, které budou popsány dále.


Sací potrubí u motorů Honda

Provedení sacího potrubí u vozů Honda je již z výroby poměrně důmyslně provedené. Na obrázku níže je zobrazené schéma sacího potrubí u Hondy Prelude, u ostatních modelů je sání stejné nebo alespoň velmi podobné.



Vzduch z okolí vstupuje do sacího traktu přes dvě trubice, které jsou umístěny před pravým předním kolem v nárazníku. Zatímco jedna trubice (2) je otevřená stále, druhá trubice (3) se otevírá pomocí klapky až po překročení 4000 otáček za minutu. Celý tento systém slouží ke snížení hlučnosti v nízkých otáčkách, nemá za úkol zlepšit výkon motoru.

Ihned za spojením obou těchto trubic je umístěn otvor do spodního rezonátoru Helmholtzova typu (4), který zajišťuje zvýšení točivého momentu motoru. Dále je nasátý vzduch filtrován přes vzduchový filtr (5) a pokračuje sacím potrubím ke škrtící klapce (Cool. Na sacím potrubí je ve vhodné poloze umístěn další, horní rezonátor (7), který opět optimalizuje průběh točivého momentu.

Průchodem přes škrtící klapku se potřebné množství vzduchu dostává do vyrovnávacího potrubí (9), které působí opět jako rezonátor. Odtud je již vzduch rozdělen do potrubí (10), které má u některých motorů proměnnou délku a proudí přes sací ventily do jednotlivých válců.

V sání jsou tedy použity celkem 3 rezonátory, které mají za úkol zvýšit účinnost plnění motoru a optimalizovat tak průběh točivého momentu. V některých případech se navíc využívá potrubí s proměnnou délkou, je tedy vidět, že celý systém sání je poměrně komplikovaný. Každý prvek má ovšem své opodstatnění, jak uvidíme dále.


Optimalizace sání

Jak již bylo zmíněno výše, pro optimální výkon motoru potřebujeme do válců dopravit co největší množství vzduchu. Nasáté množství vzduchu (tj. účinnost plnění) můžeme ovlivnit několika způsoby:

1. teplotou nasávaného vzduchu
2. tlakem nasávaného vzduchu
3. snížením ztrát v sacím potrubí
4. délkou sacího potrubí
5. využitím tlakových vln
6. použitím rezonátorů


Teplota vzduchu

Objem vzduchu je, na rozdíl například od vody, velmi závislý na teplotě. Při vzrůstající teplotě se vzduch roztahuje, tím se zmenšuje jeho hustota a tedy i schopnost spálit potřebné množství paliva při konstantním objemu vzduchu. Pokud tedy do jednoho válce nasajeme půl litru studeného vzduchu a do druhého půl litru teplého vzduchu, v prvním válci bude možné spálit více paliva a vykonat tak větší práci.

Teplotní roztažnost vzduchu můžeme popsat pomocí rovnice:

objem = původní objem * (1 + 0,003661 * změna teploty)

Znamená to, že při oteplení o 1 °C se objem vzduchu zvětší o 0,3%, při oteplení o 10 °C se objem zvětší o 3% atd. S ochlazením nasávaného vzduchu o 10 °C tedy můžeme očekávat nárůst výkonu o 3%, naopak při oteplení vzduchu dojde k poklesu výkonu o 3%. Je vidět, že tato zdánlivě nevinně vypadající čísla mají pro výkon motoru zásadní význam.

Řešení, jak zajistit nasávání co nejstudenějšího vzduchu, je poměrně jednoduché. Jediný zdroj tepla ve vozidle je motor, ústí sacího potrubí tedy musíme umístit co nejdále od něj. Provedení sání u vozů Honda je v tomto směru výborné, neboť prostor v předním nárazníku, odkud se nasává vzduch z okolí, je dostatečně vzdálen od samotného motoru a není tak téměř vůbec ohříván.

Příště si povíme něco o vlivu tlaku vzduchu a ztrát v sacím traktu.


Další část


Petr Veit

   Autor  Komentáře
crxmann
5 háček



Články: 16777126
Komentáře: 92
 Zaslal: 28.2.2011 , 23:48  Předmět:    
Vstoupit do diskuze k článku ZDE


Rating box? ? neni


  Články
 
  Sací potrubí, část 1
  Sekce: Technika
  Zaslal:  28.2.2011 , 23:34
   
AUTOR: PreludeZ
Administrátor
Založen: 21.3.2007
Články: 16777215
Komentáře: 13

Hodnocení: 5.00/5.00 [9]

Technika Jak na to Klub Srazy a výlety Novinky a historie Partneři Můj příběh


 
Přejdi na:  
 
Časy uváděny v GMT + 1 hodina
You cannot post articles in this chapter
You cannot edit your articles in this chapter
You cannot delete your articles in this chapter
You cannot rate articles in this chapter
You cannot approve articles in this chapter

You cannot post comments in this chapter
You cannot edit your comments in this chapter
You cannot delete your comments in this chapter
You cannot rate comments in this chapter



Board Security

(103774 útoků)
::  www.honda-club.cz  :: poslední témata RSS TOPlist

[ Čas: 0.0446s ][ Dotazy: 37 (0.0099s) ][ GZIP on - Debug on ]